Atatürk Üniversitesi - Dijital Arşiv Açık Erişim Sistemi

DSpace Repository

6-10 yaş ilköğretim öğrenclerinin kendilerini ifade etmede en uygun boyama tekniklerinin ararştırılması

Show full item record

Title: 6-10 yaş ilköğretim öğrenclerinin kendilerini ifade etmede en uygun boyama tekniklerinin ararştırılması
Author: DOÇ. DR. MUHAMMET EMİN KAYSERİLİ
Abstract: Resim yapmak her minik elin en çok sevdiği uğraştır. Severek yapılan hiç bir şey kötü olmaz. Yaptığımız resmi bazen kendimizi ifade etme yolu olarak görürüz. Kimisi kocaman çizilmiş bir kahraman, kimisi kenarda terk edilmiş çizer kendini…İşte terk edilmesinler diye bu yorumlamayı yapabiliyor olmalıyız. Özellikle okul öncesi ve ilköğretimin ilk kademesinde görsel sanatlar dersi çok önemli yer tutar. Bu dönemde çocuğun algı seçiciliğine, estetik zevkinin gelişmesine, psiko-motor gelişimine hatta sakinleşip dinlenmesine ve pek çok şeye yardımcı olur. Elbette her şeyin olduğu gibi bunun da dönemleri var. Çocuk kalem tutmayı ve bir şeyler karalamayı 2 yaş civarı öğrenir. Bundan sonrada 4 dönemden geçer. Başta karalamayı öğrenir sonra temsili çizgilerle bir şeyler ifade etmeye çalışır daha sonra o temsili çizgiler daha anlaşılır birer şemaya dönüşür. En sonunda ise gerçekçi çizimler yapmaya başlar. Çocuklar resim yaparken her şeyi düz görürler. Hacim, mekân onlar için bir şey ifade etmez. Ne zaman ki perspektifi anlarlarsa o zaman bu ortadan kalkar. Bu da 12 yaşına kadar sürebilir. Nasıl bildikleri çok önemlidir göründüğü şeklin anlamı yoktur. Ezberlerinde ne varsa çiziverirler. Ancak 8 yaşından sonra ezberi bırakıp özgün çizebilirler. Çocuğun algısı geliştikçe gerçeğe yakın çizimler görebiliriz. Her çocuğun yaptığı resimle duygusal bir bağı vardır. Bunu çizdiği figürlerin sayfa içerisindeki farklılığından anlayabiliriz. Ruhsal açıdan bakacak olursak çocukta kızgınlık, sevgi, şefkat, dışlanma gibi hisler oluşmuş olabilir. Yaptığı resimde hissettiklerini çizmekten çekinmeyecektir. Hangi boyayı kullanırsa kullansın en sevdiği şeyi yine en sevdiği renkle boyar. Okul öncesi ve ilkokul çağındaki çocukların kalem tarzı boyaları (keçeli, kuru boya, pastel) daha rahat kullandıkları görülmüştür. 9 yaşından itibaren ise guaj boya ve sulu boyada başarılı olmaya başlamışlardır. Bu durum el kaslarının gelişmesi ile doğru orantılıdır. İnsan sosyal bir varlıktır ve yaşadığı kültüre edindiği bilgilere hayatında her zaman ihtiyaç duyar. Onları kısıtlamak kalıba sokmak yaratıcı olmayacaktır. Bu sebeple çocuklar daima özgür çizimlere yönlendirilmelidir. Bu bir bahçeyse her çiçek farklı kokar. Çalışmanın amacı, geleceğimizin teminatı olan, çocuklarımızın resim yoluyla kendini ifade ederken, hangi boyama tekniklerini kullanmayı tercih ettiklerini belirlemek ve bu tercihlerin ışığında; resim eğitiminin geliştirilmesine yönelik tavsiyelerde bulunmaktır. Çalışmanın verileri 6-10 yaş aralığında ki ilkokul çocuklarının çizimlerinden elde edilmiş ve bu çizimleri yorumlanmıştır. Yapılan araştırma sonucunda çocukların, boyama teknikleri açısından, bir kısmının bulundukları sınıf düzeyine uygun ve bazen de bu düzeyin üstünde, bir kısmının ise olması gereken seviyenin altında bir performans sergiledikleri ortaya çıkmıştır. Anahtar Kelimeler: Çocuk resimleri, resim yapmak, kendini ifade etmek, boyama teknikleri, boyama tercihi, çocuk çizimleri,
URI: http://hdl.handle.net/123456789/3711
Date: 2017-01-01


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Context