Atatürk Üniversitesi - Dijital Arşiv Açık Erişim Sistemi

DSpace Repository

Rejeneratif amortisör destekli termoelektrik jeneratör ile egzoz gazlarından elektrik üretimi

Show full item record

Title: Rejeneratif amortisör destekli termoelektrik jeneratör ile egzoz gazlarından elektrik üretimi
Author: PROF. DR. KENAN YAKUT ; DR. ÖĞR. ÜYESİ ÖZGÜR EKİCİ
Abstract: Bu çalışmanın ilk kısmında, termoelektrik jeneratör kullanılarak araç egzoz gazı üzerinde enerji geri kazanımı yapılmıştır. Bu çalışmada, ısı değiştiricinin yapısına odaklanarak termoelektrik parçalar boyunca homojen bir sıcaklık dağılımının sağlanması amaçlanmıştır. Önerilen tasarım, sıcaklık dağılımının homojen ve istenen sıcaklık farkı seviyesinde tutulmasında anahtar bir rol oynayan sıvı bölge katmanı uygulamasını kapsamaktadır. Bu bölgede, sıvı sodyum, su ve nanoakışkan (Al2O3-su) maddeleri kullanılmıştır. Sıvı tabakanın dolaşımını ve sistemdeki ısıl davranışı analiz etmek için 3 boyutlu hesaplamalı akışkanlar dinamiği modeli geliştirilmiştir. Sonuçlara göre, bu uygulama ile termoelektrik parçaların soğuk tarafı ve özellikle sıcak tarafında, sıcaklık sapmasında önemli bir düşüş görülmüştür. Önerilen tasarımda, sıvı sodyum kullanıldığında ısı transfer ve elektrik üretiminin oranlarının %19,95 ve % 11,71 arttığı görülmüştür. Bu değerler sırasıyla, su kullanıldığında %11,27 ve %6,96, nanoakışkan kullanıldığında, %8,46 ve %5,39 olarakhesaplanmıştır. Bu çalışmanın ikinci kısmı, rejeneratif açısal amortisör kullanılarak araç süspansiyonundan enerji geri kazanmaya odaklanmaktadır. Prototip cihazın tasarlanması, üretimi ve test edilmesi, araştırmacılar için kullanışlı bir kılavuz sağlamaktadır. Prototip damper özellikle düşük frekanslı uygulamalar için tasarlanmıştır. Prototip üzerinde uyarma titreşim hareketi sabit genlikte (25 mm) ve değişken düşük frekanslarda (0,16, 0,32 ve 0,48 Hz) olmuştur. Ek olarak, farklı dirençler elektrik jeneratörü için harici yük olarak test edilmiştir (0,66 – 10,4 ?). Maksimum güç 35 W ve elde edilen maksimum performans %34,36 olarak bulunmuştur. Hesaplanan sönümleme katsayısı 4800 Ns/m ve 16000 Ns/m arasındadır. Bu değerler, yolcu ve ticari araçlar için uygundur.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/4029
Date: 2019-01-01


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Context