Atatürk Üniversitesi - Dijital Arşiv Açık Erişim Sistemi

DSpace Repository

1990 sonrası Türkiye'de alternatif tiyatroda oyunculuk arayışları

Show full item record

Title: 1990 sonrası Türkiye'de alternatif tiyatroda oyunculuk arayışları
Author: PROF. DR. AYŞE PINAR ARAS
Abstract: 1990'ı takip eden yıllarda Türkiye ve Dünyada çok önemli gelişmeler ve değişimler olmuştur. Doksanlardaki bu değişim ve yenilik hız olarak seksenlerdeki değişim ve gelişimden çok daha öndedir. Dünya, yüzyılın son durağında tam anlamıyla 'küresel bir köy' haline gelmiştir. Değişim büyük bir hızla yaşanmıştır. İletişim teknolojisindeki gelişmeler uzağı yakın hale getirmiştir. Dolayısıyla tiyatro sanatında, tüm dünyada yaşanan gelişmeler ülkemizde de yakından hissedilmiştir. Tüm dünyada olduğu gibi Ülkemizde de Alternatif Tiyatro kavramının ortaya çıkış sebebi, hali hazırda yapılan tiyatronun işlevini yerine getir(e)mediği ve çağın beklentilerine karşılık ver(e)memesi olarak karşımıza çıkıyor. Bu yetersizliğin bilincine varan tiyatro insanları (oyuncu, rejisör, yazar, sahne tasarımcısı, dramaturg) alternatif oluşturmak için bazı atılımlar yapmışlardır. Çağdaş tiyatro, tiyatronun işlevini, biçimini, seyircisiyle olan ilişkisini, bir kez daha incelemek, bu sanatı yeni baştan tanımak ve tanımlamak ve hali hazırdaki tiyatroya alternatif bulmak niyetinde olmuştur. Bu düşüncenin dünyada ve ülkemizde yaygınlaşması 1990 sonrasına denk gelmektedir. Peter Brook, Eugenio Barba, Armand Gatti, Andre Benedetto, Dario Fo ve Robert Wilson gibi yönetmenlerin ortaya çıkardıkları yeni sanat anlayışıyla tiyatro, dünyada kendine yeni biçim ve öz bulmuştur. Türkiye'de bu çağdaş tiyatro anlayışını benimseyen birçok Alternatif topluluk oluşmuştur; Kumpanya, 5.Sokak Tiyatrosu, Bilsak Tiyatro Atölyesi, LCC, Tiyatro Yan Etki, Dot Tiyatro, Stüdyo Oyuncuları, Kumbaracı 50 gibi. Bu çalışma, işte bu 'alternatif arayışlar' içerisinde oyunculuk bağlamında yaşanan gelişmeleri, hem dünyada hem de ülkemizdeki yansımalarını inceliyor. Aynı zamanda çalışmanın içerisinde incelenen alternatif tiyatro topluluklarının tiyatro tanımlamalarını ve düşüncelerini ve arayışlarını sergiliyor. Bu tez iki ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde; alternatif tiyatro kavramını ve 1990 sonrası dünyadaki alternatif hareketleri çeşitli toplulukların ışığında anlatıyor. İkinci bölümde ise yine 1990 sonrası ülkemizdeki tiyatro yaşantısını özetleyip, sonrasında da alternatif arayışları inceliyor. Ekler bölümünde ise bazı alternatif tiyatro kurucularıyla yapılan röportajlarla okuyucuyu aydınlatmaya çalışıyor. Bu çalışma oyunculuk arayışları bağlamında 1990 sonrası yaşanan alternatif hareketleri, dünyada ve ülkemizde çeşitli tiyatro topluluklarında (kurumsal, ödenekli ve özel tiyatrolar) sıçramalı olarak görmeye çalışır. Anahtar Kelimeler: Alternatif Tiyatro, Oyunculuk, Tiyatro, Performatif Oyunculuk Yöntemi, , In Yer Face
URI: http://hdl.handle.net/123456789/4703
Date: 2014-01-01


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Context